Tips : Email Forwarding via amrisolarsfreak

2:00 PM


Salam,
Haish, intro kali ne guna video. Bleh kan? bleh kan? hehe.



Credits to Amri untuk generate rasa curiosity Cahya utk cuba dalam Yahoo Mail Pulak. hehe.  

Benda ne akan terjadi jikalau

Situasi Pertama : Korang ada emel baru dan emel lama, emel baru korang dah guna untuk macam-macam akaun. Tapi korang ingin mengekalkan emel lama cuma korang takda masa nak buka emel lama, kot kot la ex gilpren ex boyfren antar emel kat emel lama minta sambung relationship semula, tapi korang tak baca-baca emel tersebut ndak kah sandi.. Melepas peluang sehidup semati...

Situasi Kedua : Macam yang diterangkan oleh Amri, kalau dalam business, korang berani ke bagi emel masa budak2, majal2 yang eka_sailormoon4ever@yahoo.com atau eqah_comel@yahoo.com kepada rakan bisnes korang? Ndak ke pelik je bisnes partner/client kita melihatnya. Sudahlah nama panjang seolah-olah superhero childhood lah pulak. Jangan bikin malu eh. 

Tapi ada beberapa kelainan kalau guna Yahoo Mail. Beside forwarding message dari emel lama ke emel baru. Yahoo sekarang ada service yang membolehkan kita mencipta emel baru yang kita bleh guna as well as main/primary email kita. Akan Cahya terangkan sebentar jak lagi. Dah tgk video ke blom? Kalo blom mesti tgk dulu. XP.

Kalau korang nak forwarding emel bleh refer video yang Amri bagi, tapi of course dia ikut jenis emel lah. Ne walk through Cahya bagi kalo guna Yahoo Email Beta.
Options>Mail Options>POP and Forwarding>Forward Your Yahoo Mail   [ke emel yang korang nak]

Tetapi susun galur dia begini tau, untuk memudahkan sila perhatikan gambar rajah dibawah. Cehh.. :P


Kalo korang reply melalui emel yang diforward ke emel baru korang,
 yang akan sampai ke emel gilpren anda adalah alamat emel korang yang baru.

Okay bagi Extra Yahoo Mail yang Cahya nyatakan tadi, lagi senang, sebab kalo korang dah ada emel, memang satu-satunya emel yang korang ada, itulah emel untuk login FB, Blogger, Twitter segalanya. Memang korang sayang bangatlah dengan emel tu. The only problem is nama emel korang kebudak-budakan sangat lah hai, e.g : eka_sailormoon4ever@yahoo.com.

No worries, sebab korang bleh buat extra emel yang lebih kedengaran professional (melalui gelaran yang korang pilih lah) tanpa perlu buat emel baru. Hah, yang ne susun galur dia begini : 

Cara2 nak buat extra email tersebut melalui Yahoo Mail!
Options>More Options>Accounts>Create Extra Email Address> then follow instruction seterusnya. 

Print Screen nya :

Bleh toggle nak antar guna emel mana satu. Refresh inbox kalo korang tak nampak dropdown menu From:


Sekian dari Cahya. selamat mencuba. :)
Kasi tau jak saya kalo musykil ya. 

You Might Also Like

4 Comments