EPGM | Agatha Christie The ABC Murders

5:58 PM

Assalamualaikum wbt.


EPGM is a short form for Eyqa Personal Game Review



Satu lagi kes pembunuhan bersiri perlu diselesaikan!
Saya memang seseorang yang sentiasa meminati kisah ber genre misteri dan detektif. Peminat besar untuk siri Sherlock Holmes kini anda dah jumpa! Cuma buku Sherlock Holmes mempunyai bahasa Inggeris yang agak rumit jadi saya pun tidak seberapa suka melayannya melainkan kisah di pawagam sahaja.

Setelah membuat sedikit pencarian fakta, ternyata permainan ini di adaptasi dari sebuah novel detektif terkenal yang ditulis oleh Agatha Christie. Scara jujurnya ini adalah pertama kali saya menjumpai nama itu. Mungkin sahaja novel ini tidak terkenal di Malaysia atau hanya saya yang tidak mengambil perhatian tapi keduanya hanya kemungkinan sahaja. Dan sejujurnya juga, permainan ini mempunyai kekuatan nya sendiri. Dan saya juga terkejut bagaimana ia 'mengikat' rasa ingin tahu saya sehingga ke akhirnya.



Permainan Tunjuk dan Klik Klise? Mungkin juga tidak.  



Permainan ini memberi peluang kepada pemain untuk bermain dengan watak Hercule Poirot, seorang detektif persendirian dan juga seorang France, so the english accent kind of w.o.w. Together with his sidekick, Arthur Heasting and with the help of local police; Inspector Jepp secara pelahan mereka merungkai siapakah dalang sebenar yang sentiasa meninggalkan buku ABC (buku panduan waktu kereta api bertolak) berdekatan mangsa yang telah dibunuhnya.

Menguji Minda Secara Santai.

Cari klu dengan mengerakkan mouse sekeliling, kalau da hampir ianya akan vignetting + zoom
Pada awalnya, game ini terasa 'berat' untuk gerakkan mouse dan klik mengambil masa yang agak lama untuk respons. Hampir berputus asa maka barulah teringat yang resolusinya boleh di adjust - sila lah LOL. Since masalah lagging sudah selesai jesteru tiada lah sudah yang dapat menghalang my detective mystery kindofsupeawesomeandgladof power. :3

Jalan ceritanya mungkin biasa sahaja tetapi elemen dan perincian yang di pamerkan oleh watak utama sangat mengambil peranan dalam membuatkan saya berfikir *oh, there is another possible range of thinking instead what I have been arrange in my head

Secara ringkasnya, selain daripada vignetting & zoom out observation, Poirot juga akan memberikan komen terhadap apa yang sebenarnya kita halakan mouse kita lalu ianya banyak membuka minda terutamanya dari segi pemerhatian, pemikiran dan bagaimana otak kita bertindak dengan bukti yang diterima. Menguji minda (math & logik) secara santai tanpa memerah otak kedengaran begitu menyenangkan bukan?  

Of London and that obvious clue.


One thing is certain; you never get bored here.
Everything about London is nice, dont you think so? Berlatarkan London dalam era 1800-an, kehadiran Poirot dari France yang dikira sebagai outsider, kes pembunuhan dari pembunuh bersiri dan pengantaran surat-surat mempersoalkan kredibiliti Poirot. Apa yang tidak membuatkan London sebagai sebuah tempat yang menarik untuk melakukan penyiasatan ini semua?

Contoh puzzle dari babak pertama

Thinking Chart

Usah tunggu lagi dan beri makan sikap ingin tahu anda. 
Sifat ingin tahu saya adalah kunci utama saya bermainan game ini. And every corner I feel that the ending gonna be awesome *Saya berharap*.

Secara peribadi, selalunya saya tidak akan mengulangi game ini dari awal melainkan sekiranya ia mempunyai kisah dari sudut yang lain dan apabila semua perbualan yang saya pilih mempengaruhi perjalanan kisah karakter utama saya. 

So replay ability will be 50% chances. 

Jot down notes : -
Graphic : 6/10
Worth to play : 7/10 sekiranya anda adalah kipas susah mati detektif dan misteri
Will it increase knowledge? Yes.
Storyline : 7/10
Fun Factor : 7/10

So thats its toddles. ^^

You Might Also Like

0 Comments