Aku dan Contact Lens

11:20 AM



Salam, first tyme aku terlibat dgn gejala ne kerana tertarik dgn rakan2 aku yg pakai contact lens. haha. Dalam tutorial aku masa kat KML dulu, 3-4 org begitu pakai lens, rumate aku sendiri pun pakai lens sorang antara kami tiga org, aku dgn rumate aku yg satu jer yg tak pakai lens. Tapi oleh kerana dorongan nafsu serakah, pergh, aku jadi jahat dengan memaksa rumate aku yg pakai lens belikan aku lens power dia 0.75 dgree, hehe, sebenarnya minta tlng lah, aku kan budak baik, tyme tuh aku tak dapat kuar atas masalah2 disiplin tertentu yg aku terpaksa hadapi.

First lens aku, warna pilihan aku adalah hitam, entah kenapa, jgn tanya sebab aku tak tahu apa2 pasal lens tyme tuh. Aku pun lupa dah produk mana aku beli. Malam tuh juga aku try test pakai dngan sokongan rumate2 aku, c Effa dan Yenn, kui2. First2 sekali mestilah membuka kotak lens dengan rakus!! Hak2, pastu2 aku cubalah masukkan kat dalam bijik mata aku, walau terketar2 tangan dan kepala lutut, selagi belum melekat tuh lens selagi tuh aku tak akan berputus asa.... Akhirnya selepas 1 jam setengah barulah lens tuh melekat kat biji mata aku, sedangkan mata aku tyme tuh bengkak2, merah dah menangis. Suma tuh aku tahan demi nak pakai lens. Sometimes biarlah sakit asalkan jadi lawa. Pergh..

Fakta nombor : 1
Tapi lens pertama aku biasa2 jak, 14mm jer, huhu. Kaler black. Lens kedua aku warna cokelat, tyme tuh aku berani2 cuba dah, berani mati sudah kunun, mula lah nak tunjuk temberang, pergh.
Susah nak cari contact lens serupa bila aku dah lupa produk apa.
Gambar sekadar hiasan.

Tapi masa tuh mata aku mula melalui gatal2, mula merah2 kalo aku pakai lens tuh. Aku ingatkan masalah biasa, mata aku mula nak terima lens ka apa.  Tapi masalah tuh kian berlarutan sehinggalah kwn tutorial aku mngesyorkan suruh aku tukar solution dari solution X ke solution RENU sensitive.

RENU solution biasa pun ada, solution ne khas utk org yg mata dia sensitif mcm aku. Kui2
RENU sensitive ne lah yg bnyak membantu aku dlam industri lens, ceeh. Semenjak aku pakai RENU aku kenalah mematuhi segala pantang-larang seperti tak bleh makan ayam, tak bleh makan itik, tak bleh mengurat, okey ayat tipu sila jgn percaya. Hee. Pakai lens pun ada prosedur dia, kena cuci lens sebelum dan selepas pakai guna solution dia bukan dgan air paip eh, kena tukar case dia 3 bulan sekali dan so on lah. Lens aku yg kedua berakhir dgn tempat di tong sampah becoz kecuaian aku memakai lens hingga terkuyak lens aku, biasalah, rakus aku melebihi segalanya. Aching!

Sekarang dgn RENU blehlah aku teruskan dgn memakai (secara silih ganti, fuh ayat skema) 3 pairs of contact lenses dalam peti simpanan aku. 1 pair clear lens, 1 pair Sugar Candy Grey dan selebihnya Super Barbie King Black. Pergh, aku takkan berpisah dgn contact lens warna itam, wajib ada. hehe.
Sugar Candy Grey

Super Barbie King Black
So, itu jaklah dari aku, nasihat aku bila pakai contact lens, kena pandai jaga hygiene. Aku start pakai tahun lepas. Hehe. Tapi aku ada backup juga, sekiranya contact lens aku abis tempoh ke apa. Aku beli lah kaca mata. Hahaha.

Sms 01 sen : Korang rasa berbaloi ka sakit sebab nak nampak lawa?
Kalau aku, ya untuk certain matter. :)

You Might Also Like

6 Comments