The man who decided to change at the 12th hour dies on 11th. (2)

4:33 PM


Salam,

Alhamdulillah, lega rasanya dapat menghabiskan novel Contengan Jalanan (CJ) ~ Hlovate ne hari ne. Lebih kurang habis baca beberapa minit yang lalu sebelum mula menulis di entri ni.




Aku rasa sangat selfish kalau aku simpan benda tu untuk diri sendiri ~Hlovate, quote by Fend, CJ, 

Tidak sia-sia langkah diatur pada hari Isnin lepas, langkah yang membawa Cahya ke kedai Popular Bookstore sebenarnya. Tuhan telah tentukan tangan mengenggam buku Hlovate ne. Allah juga lah yang lembutkan hati agar membayar dan membeli buku ini di kaunter (dengan kad membership Popular sekali, hee).

Telah Tuhan hantar kau kesini? Pasti dia sediakan jawapan?
Tiada kuasa Tuhan, tiada soalan, tiada jawapan.
~Hlovate, quote by Indra, CJ


Kisah Fend dan K2 yang masing-masing mencari jalan kembali ke jalan lurusNya, mencari isi untuk mengisi kekosongan di dada. Emangnya apabila hati kosong, arah tuju sudah kabur, tambahan lagi apabila dimamah bisikan Syaitan, andai hati tidak utuh, maka senanglah rapuh.

Fend, digambarkan dalam novel ini, berhati lembut namun terlalu lama hanyut dalam bidang music nya, sampai ibadah suma ke laut. Namun di bumi Australia, pengalaman bersama kazennya, Chad, amalan dalam hidup dan pendiriannya berubah selama-lamanya. Tetapi K2 menganggap backpacking kedua kali Fend ke Australia adalah untuk mengembalikan hidup yang lama Fend tinggalkan. Hipokrit dan tuntutan ibadah jadi taruhan. Dimana-mana pun kita ketahuilah langit itu hak Allah, bumi itu milik Allah. Hidayah itu menyentuh hati sesiapa sahaja yang Dia kehendaki, tak kira dimana pun mereka.

The man who decided to change at the 12th hour dies on the 11th.

Soal mati tak bleh dibawa bincang, tak bleh lambatkan atau nak lajukan, tak boleh dirunding. Selagi hidup selagi tulah kena cari kebenaran, bukan hanya menunggu. Menunggu goyang kaki itu adalah perbuatan orang yang malas. Yang tidak mahu menghadapi kebenaran. Bukan hanya mencari dengan mata tetapi dengan hati. Better to change at 10th hour.

Kemudian, setelah itu hatimu menjadi keras, sehingga (hatimu) seperti batu, bahkan lebih keras. Padahal dari batu-batu itu pasti ada sungai-sungai yang (airnya) memancar daripadanya. Ada pula yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. Dan ada pula yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah tidaklah lengah terhadap apa yang kamu kerjakan. ~ Al-Baqarah, [2 : 74 ]
Sedangkan dengan air batu boleh pecah. Inikan pula hati yang di bawah kuasa Allah. ~Hlovate, quote by K,CJ


Tak rugi baca buku ini, seandainya kedamaian hati yang kamu cari. 
Seandainya hati yang kosong itulah yang kamu nak isi. 
Sekiranya ada masa, akan Cahya baca juga buku Hlovate yang lainnya. :) Thanku Hlovate.




You Might Also Like

2 Comments