Stumble Upon | Random sites to burn your boredom.

4:45 PM


Salam dan salam sejahtera,

Maaf ini bukan pertandingan, hanyalah sekadar entry yang biasa2 dari sorang yang biasa2 seja. So, nak dijadikan cerita, apa selalunya korang akan buat kalo bosan?

Tidur?
Ya, selalunya jadi pilihan utama. Terutama lagi tyme2 Ramadhan begini, memang katil tuh memanggil lah katakan..

Watch tv?
Ne pun selalu orang buat ne, tapi ada apa juga di tb tuh, kadang2 bleh wat kita bosan juga. Silap hari boleh terbang nyawa oh kebosanan tengok tv. Haha.

Makan?
Aha, ne Cahya selalu suka buat, masak2 then makan sendiri, tapi mama Cahya cakap, "kalo org yang masak makanan tuh kan, orang tuh macam dah kenyang dengan just memasak tuh jak". Kamu begitu ka? Cahya tak. XD.

Tapi apamacam kalo korang tak dapat tido? Di tv pun takde crita best? Camna nak makan bulan puasa begini? Atau sudah makan tapi masih juga bosan-bosan? Aha, mesti pilihan kamu online kan? Hihihi.

Kalo Cahya lah kan, Cahya kalo bosan akan pegi Stumble Upon. Stumble Upon ne kira tempat yang kita leh discover websites dan rate dia mengikut pandangan kita. Dia works sama ada U tekan thumbs up or thumbs down. Dia bleh juga berfungsi sebgai bookmark yang korang leh access kat mana2 tempat yang bleh connect internet. Kira bookmark berjalan juga lah.

Macam mana nak discover benda baru? Senang jer, first sekali kenalah pergi ke StumbleUpon untuk sign up. After Korang dah sign up, pegi home. Disinilah semua magic bermula. Seeh. Kununlah..

Gambaran kasar. 


As you can see pic above. Dalam lama home korang ada interest, recent activity stream people your connect to. And macam2 lagilah. Tapi suma tuh tolak tepi lu. Cahya nak ajar cemana nak discover. Hehe. Pas ne tekan Stumble Your Interest. Yang butang kuning tuh. Kadang2 dia akan keluar tanya interest yang kita prefer, korang tick2 lah apa yang patut, selepas selesai click je butang .

Click untuk tumbesaran mendadak key.
Ne tool bar korang leh ubah ikut interest korang. Dia ada sertakan siapa yang discover, brapa dah fave kita, dan home. 

Selain StumbleUpon, banyak lagi social media such as Reddit, Delicious yang kita leh discover banyak web2 menarik around the world. Ini hanyalah entry tahap cipan yang masih rendah ilmunya. Maaf ye kalo ada yang salah2. Hehe. 


Thanks for reading! 

You Might Also Like

8 Comments